dilluns, 14 de maig del 2012

Paper que detecto de la psicopedagoga com a professional especialista a l'escola


Hola!

Primer abans de res, dir que la setmana passada no vaig poder actualitzar el bloc perquè estic tenint problemes tècnics, però bueno, aquí estic, sempre es poden trobar alternatives.

Com vaig dir a la darrera entrada, en aquesta vull fer referència a reflexionar sobre el paper que detecto que té la psicopedagoga com a professional especialista a l'escola.

Com a psicopedagoga al centre, realitza les següentes tasques:
  • ICAPS de 15 alumnes.
  • Seguiment conjunt amb en Doctor Tort.  
  • Coordinació interna.  
  • Revisió d’informes per a incapacitació i/o jutge, o altres destinataris de 3 alumnes, en col·laboració amb la treballadora social del centre. I 4 en col·laboració amb els mestres.
  •  Revisió dels diagnòstics dels alumnes, amb mestres i equip directiu.  
  • Participacióen reunions de pares.
  • Col·labora en les tasques de la psiquiatra del centre. Es fa seguiment dels alumnes que reben seguiment psiquiàtric per part dels centres especialitzat, CSMIJ i CSMA, es recullen les demandes que es fan tant per part dels professionals del centre que atenen als nens/es com de les famílies. També es donen tractament i seguiment directe en alguns casos específics.
Així mateix, també considero que la psicopedagoga del centre, es caracteritza per:
- gestionar els aprenentatges constructius dels alumnes, i de la comunitat educativa.
- integrar accions i estratègies en els projectes de l'escola i la comunitat.
- comprendre l'aprenentatge com un fenòmen global, complex i dinàmic, fruit de un esforç col·lectiu.
- intregació dels alumnes a les escoles ordinàries i el seu seguiment.
- assessorament a institucions.
- realització de diagnòstic.
- orientació metodològica
-  prevenció i assessorament a pares i docents.
- proporcionar als professionals recursos i habilitats necessaris a les necessitats.
- col·laborar en el seguiment dels alumnes i orientar les necessitats i els suports necessaris.
- promoure el vincle centre - família
 - realitzar propostes d'organització de la orientació educativa.
- ajudar als docents a les adaptacions i els PI

En aquest temps, he pogut observar com la seva funció està emmarcada en el treball directe amb els subjectes de l'escola i amb l'equip de professionals que  treballen.
Una de les funcions més importants que trobo, és la de ajudar a superar les dificultats i problemes que poden trobar els professionals per a impartir els seu treball, i com intervé de forma directa i cooperativa / col·laborativa amb ells. Ja que son molt bons professionals, i en cap moment esperen una "resposta màgica" de la psicopedagoga, si no que, de forma conjunta intenten veure de diferents perspectives les situacions per a poder encaminar - ho de la millor forma possible.
Les evaluacions psicopedagógiques es tenen en compte com un procés de presa de decisions, on s'ajudi a l'alumnat i la seva familia al llarg de la seva escolaritat al centre d'EE.

Una de les funcions de la psicopedagoga és la intervenció, definida segons Bisquerra, com la dimensió pràctica de l'orientació.
Trobem alguns dels models principals d'intervenció. Els models d'intervenció són estratègies per a aconseguir uns resultats proposats. Al llarg de la història han anat sorgint diversos models que l'orientador ha de conèixer.
Trobem tres models bàsics d'intervenció:


a) El model clínic, centrat en l'atenció individualitzada, on l'entrevista personal és la tècnica característica.


b) El model de programes, que es proposa anticipar-se als problemes i la finalitat dels quals és la prevenció dels mateixos i el desenvolupament integral de la persona.


c) El model de consulta, que es proposa assessorar a mediadors (professorat, tutors, família, institució, etc.), perquè siguin ells els quals duguin a terme programes d'intervenció.
Trobem que els tres models d'intervenció es porten a terme en aquesta escola d'una manera o una altra, i comprovem així la magnitud de treball que es fa.
Personalment, opino que la psicopedagoga del centre junt amb els professionals que allà treballen fan una feina excel·lent, amb coordinació i col·laboració els uns amb els altres. Tenint així la psicopedagoga un paper d'acompanyament i guía



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada